luni, decembrie 18, 2006

Generatia de schimb..

Astazi, verisorii mei nu se mai joaca alergatea pe culori. Am 19 ani si o gaura in os din cauza unui Diamant care mi-a cazut pe picior. Pe vremea mea nu exista telecomanda. Fac parte din generatia de tranzit si inca nu stiu spre care parte sa inclin. M-am jucat elastic si m-am dat pe bara in spatele blocului. Astazi, bara este goala, de altfel in spatele blocului nici nu prea mai sunt copii. Noi nu ne jucam nici Fifa, nici Cs, dar cu siguranta Ratele si Vanatorii sau Uliu si Porumbel ne stimulau mai mult imaginatia. Mingea noastra nu era din piele sau de firma, defapt era usoara dintr-un fel de cauciuc care se spargea daca o dadeai intr-o sarma, dar ne jucam de-a Scoala si ne certam intotdeauna pe posturile de invatatori. Vedeam Sailor Moon alb-negru si Captain Planet dupa Jurnalul de la ora 6, dar le asteptam cu sufletul la gura si ne visam salvatorii lumii.. cu sau fara inele. Copiii de astazi nu mai viseaza, pentru ca visele sunt servite pe tava, deja preparate. Nu invatam engleza la gradinita, iar cartoon nu era subtitrat, dar cu siguranta desenele erau mai interesante asa. Primul televizor color a fost un Samsung mare cu ecran dublu, eu si fratele meu ne jucam cu telecomanda lui pe post de pistol. Pe vremea mea, nu erau jucarii atat de frumoase dar mintea noastra era tot un joc. Pe mine m-a invatat bunicul sa merg pe bicicleta, aceea a lui romaneasca, mare si cu cadru. Nu aveam una proprie si cu atat mai putin roti ajutatoare. Suntem Generatia casetelor video, a lui Arlechino si Feriti-va de Magarus si cred ca suntem mandri de asta. Noi nu ne combinam, ne ceream prietenia si completam oracole in speranta ca el/ea va vedea ce am scris la categoria "de cine iti place?". Nu ne dadeam beep-uri, ci ne trimiteam biletele pe care le ascundeam in cutii de bomboane, sa nu cumva sa le gaseasca mama. Avem amintiri frumoase si semne de buna purtare pe care, cu siguranta nu le-am fi obtinut in fata calculatorului. Primul joc pe televizor a fost o imitatie ieftina de Play Station, oricum eram fericita in conditiile in care cei mai multi aveau clasicul Terminator negru cu butoane albastre. M-am jucat zile intregi Mario.. doar, doar sa il termin pentru ca verisoara mea il terminase deja. Nu compatimesc copiii de astazi, poate c jucariile lor sunt varianta up-gradata a ceea ce aveam noi. Totusi amintirile mele din copilarie sunt legate de gasca de la bloc si de colegii de la scoala, nu de monitorul LCD cu ecran plat. Copiii de astazi nu se mai joaca, doar butoneaza.. Sunt izolati in lumea lor de carbon, nu interactioneaza si nu comunica. Sunt Generatia de Schimb, in timpul meu tehnologia s-a dezvoltat ca o nesimtita, fara sa intrebe pe cineva daca poate sa ii tina pasul. Copiii de astazi sunt niste fiinte fragile, tinute in eprubeta, sunt ca fluturii.. mor dupa trei zile. Ma jucam cu toti cainii din cartier, si nu ma spalam pe maini dupa, totusinu stiu sa sufar de vreo maladie cronica. Nu mestecam Orbit dupa fiecare masa, in schimb mancam toate dulciurile din lume, inclusiv guma cu surprize. Pe vremea mea Oul Kinder avea soldatei de plumb cu care ma jucam in nisip. Am crescut mare si stiu sa ma descurc. Oare cati dintre copiii de portelan de astazi, vor mai putea comunica?

13 Comments:

At 10:28 a.m., Anonymous Anonim said...

cu post-ul ăsta mă faci să imi doresc să scriu si eu un "remeber" al anilor când de Crăciun incă mai ningea; ştii care-i partea bună? că noi facem incă parte din acea generaţie şi poate că nu ne pricepem s-o reprezentăm atât de bine; cât despre tranziţie - ea este permanentă, procesul de trecere de la un stadiu la altul este continuu

p.s. imi place mult blog+ul tau asa ca o sa te adaug in blogroll-ul meu;

 
At 10:31 a.m., Anonymous Anonim said...

I must add: am gresit si am scris "şi" în loc de "dar" la "noi facem înca parte din acea generaţie dar poate..."

 
At 10:47 a.m., Blogger matuila said...

multumesc.. Paul, nu am recitit postul si nu mai stiu sigur daca am scris ceva despre zapada.. dar stiu ca aveam in plan sa termin cu o fraza legata despre cat de mult ningea altadata. Cred ca ne reprezentam destul de bine generatia, poate chiar si prin simplul fapt ca, unii dintre noi au mers singuri la admitere..

 
At 11:55 a.m., Anonymous Anonim said...

nu, nu ai scris despre zăpadă, dar asta cred eu că reprezintă, ca o comparaţie, diferenţa dintre "ieri" si "azi"
mi-e dor de zăpada

 
At 9:36 p.m., Blogger matuila said...

Mi-e dor de zapada.. si de iernile de altadata..

 
At 2:37 a.m., Blogger matuila said...

Am petrecut ajunul impodobind bradul, impreuna cu Cosmi(brother), tatal meu si matz. Este cel mai frumos brad ever.. Iar in seara de Craciun am jucat Monopoly with my best friends. E atat de bine acasa si asa fumos de Craciun.. Chiar am privit impreuna, de pe terasa.. cum ningea in noaptea de Craciun..

 
At 1:06 a.m., Anonymous Anonim said...

Imi place ce scrii. Scrii lucruri frumoase, din suflet...

Stii ce a fost cel mai frumos la generatia noastra ? A fost faptul ca eram liberi, ca nu aveam modele, tipare, aveam mintea libera si ne imaginam ce vroeam noi.

Asta a fost. Suntem cativa si vom ramane cativa, sper doar ca poate nu vom trece prin lume fara sa nu lasam ceva in urma, fara sa nu le spunem si altora ca poate sa fie si "altfel".

Nietzsche zicea ceva frumos (desi il consider cam varza), nu pot sa reproduc exact: "in lumea care se prefigureaza, conformismul si modelele vor ajunge in asa fel incat oricine se va comporta putin altfel decat majoritatea, va fi trimis la spitalul de nebuni".

 
At 1:44 p.m., Blogger matuila said...

Dant, multumesc pentru aprecieri. Cred ca ai dreptate, generatia noastra nu era invadata de modele. Astazi intalnesti modele pretutindeni..de la copiii din reclama de la cascaval, la tanara zapacita, slaba si frumoasa din reclama de la deodorant sau poate familia fericita care pleaca in vacanta cu un zambet de nota 10. Toate acestea te determina sa iti doresti sa fii intr-un fel si sa obtii un anumit stil de viata. Nu stiu daca este neaparat rau. Poate prin absurd.. te indeamna sa ai un scop pentru care sa lupti.. poate ca e bine sa iti insusesti vointa si asa. Cred ca libertatea uneori tine mai mult de personalitate si mai putin de ceea ce se afla in jurul tau. Citatul din Nietzche imi aminteste despre ceva ce am citit intr-o carte. Insa iti voi spune mai tarziu(deocamdata imi amintesc mult prea vag.. pentru a putea reproduce).

 
At 1:09 a.m., Blogger Unknown said...

Sunt razvan...
sa stii ca acum 2 zile am facut rost de captain planet inainte sa iti citesc blogul... mi-au dat lacrimile...
si swat cats, pif et hercule (imi pare rau ca nu stiu prea multa franceza... abia acum) si sandy belle...

 
At 1:44 a.m., Blogger matuila said...

Razvan, vreau si eu Captain Planet. Ma bucur foarte mult pentru ca ti-ai facut timp sa imi citesti blogul. Sper sa ne intalnim in curand..si cu Lau..mergem.. la o plimbare..

 
At 2:02 p.m., Anonymous Anonim said...

Bun, asta e textul unui chain mail ce ai pus tu aici dar sa zicem ca te lasam sa scapi cu asta.

Unele chestii de acolo sunt ok altele sunt pure tampenii. Nici tata nu mesteca guma orbit dupa fiecare masa.. de fapt nici nu se spala pe dinti.. si bea 1 litru de lapte in fiecare zi.. si totusi de la 20 de ani incoace (54 acum) a tot avut probleme mari cu dintii.

Cred ca trebuie un pic discriminat intre mesajele tampite si cele corecte, pentru ca un fond real exista -> foarte multa umplutura in viata si educatia generatiei tinere. However, am vazut o revista cu un titlu de articol pe ea "copii nostri, mai destepti decat noi?" (sau ceva de genul) si mi-am dat seama ca s-ar putea sa asistam la un efect invers, de fapt. Mie mi se pare generatia care incepe din '81-82 si pana acum (ca an de nastere, vorbind) serios deficitara in ce priveste inteligenta. Deja am dat in alta discutie.

 
At 2:06 p.m., Anonymous Anonim said...

Adding: Am verificat (pentru ca m-am gandit ca poate am gresit), si chain mailul a venit cu muult inainte sa apara postul asta aici.

 
At 2:54 a.m., Anonymous Anonim said...

marsh la cacat fa

 

Trimiteți un comentariu

<< Home